Dieta przyszłej mamy

Dieta przyszłej mamy

Zdrowe posiłki to podstawa zdrowia kobiety ciężarnej i jej dziecka. Dawno przestała obowiązywać zasada: ”Jedz za dwoje”. Kobiety wiedzą, że to, co znajdzie się na talerzu, służy i mamie, i dziecku. Wybierając produkty spożywcze pamiętajmy więc, że jemy dla wspólnego zdrowia. Nieprawidłowa dieta może doprowadzić do licznych nieprawidłowości w rozwoju dziecka. Zimą i wiosną należy uzupełnić dietę o zestaw witamin – po konsultacji z lekarzem prowadzącym. Brak odpowiedniej witaminy, o co łatwo, gdy nie ma świeżych owoców i warzyw, może skutkować wadą wzroku lub złą pracą serca naszego dziecka. Dzienna racja pokarmowa ciężarnej kobiety, poczynając od IV miesiąca ciąży, powinna dostarczyć około 2800 kcal. Oto produkty spożywcze, o których przyszłe mamy nie powinny zapominać. Dzienne racje pokarmowe wyglądać mogą następująco:

(w gramach)

  • Mleko -750-900

  • Sery – 50

  • 1 duże jajko

  • Mięso, ryby – 200

  • Śmietanka 18% – 30

  • Tłuszcze – 20

  • Warzywa – pięć porcji dziennie =550

  • Owoce – dwie porcje dziennie =200 -400

  • Ziemniaki – 300 – 400

  • Pieczywo – 400

  • Cukier – 50

  • Słodycze – 30

Nieocenionymi źródłami witamin są sezonowe owoce i warzywa. Gdy nie mamy świeżych – korzystajmy z mrożonek. W czasie ciąży wzrasta zapotrzebowanie na żelazo. Około 40% ciężarnych kobiet cierpi na anemię, więc w diecie powinny znaleźć się produkty krwiotwórcze. Lista „żelaznych” racji żywieniowych przedstawia się następująco:

  • Warzywa czerwone i zielone

  • Suszone owoce

  • Soki z buraków, malin i jabłek

  • Jajka

  • Ryby

  • Czerwone mięso

  • Produkty zbożowe

  • Herbata z pokrzywy

  • Produkty z witaminą B9, np.: zielone warzywa, strączkowe, cytrusy i soki z cytrusów, maliny i sok z malin

Jeśli słyszysz od dobrze poinformowanych, że powinnaś jeść sporo wątróbki, pamiętaj, że to mit. Owszem, jest ona źródłem żelaza i kwasu foliowego, ale w nadmiarze może zaszkodzić dziecku. Wystarczy, że przyrządzisz wątróbkę 1-2 razy w miesiącu.

Tego jeść nie powinnaś!

Wśród produktów, z których kobieta w ciąży powinna zrezygnować, pierwsze miejsce zajmuje alkohol. Spożywanie trunków spowoduje, że wątroba twojego dziecka zostanie uszkodzona!

Produkty, które powinny zostać ograniczone to:

  • Owoce cytrusowe – ich nadmiar może być powodem pojawienia się u dziecka rozmaitych alergii.

  • Uważaj na kawę i herbatę, ich pobudzające właściwości mogą wpłynąć na wadliwą pracę serca twojego dziecka.

  • Nie jedz surowych jajek (w postaci lodów, pysznych kremów, itp.) – salmonella i gronkowce tam znajdują pożywki.

  • Znacznie ogranicz spożywanie wędlin, ze względu na obecność w nich konserwantów, które szkodzą dziecku.

  • Nie jedz wędzonych ryb i wędlin – dym wędzarniczy zawiera trujące substancje, również rakotwórcze.

Jak walczyć ze zgagą?

Jest nieprzyjemna i dokuczliwa. Pojawia się, gdy pokarm cofa się do przełyku i podrażnia jego delikatne ścianki. Rosnące w brzuchu dziecko, naciska na ścianki żołądka i stad nieprawidłowa wędrówka pokarmu. Jak sobie z tym poradzić? Aby nie naciskać na żołądek, unikaj pochylania się. Zawiązać buty pomoże kochający mąż! Najbezpieczniejsza pozycja to półleżąca, spokojna, a w razie ostrej zgagi – polecana nawet w czasie nocnego odpoczynku. Unikniemy nieprzyjemnej dolegliwości – nie przejadając się. Lekki posiłek, za to spożywany częściej, w dużym stopniu pomoże uniknąć zgagi.

Które produkty spożywcze pomogą?

  • siemię lniane

  • po jedzeniu mleko, jogurt lub kefir

  • ogórki

  • banany

  • rzodkiewka

Dobra praca jelit uzależniona jest od sposobu, w jaki przygotujemy posiłek. Nie obciążaj swojego przewodu pokarmowego produktami tłustymi, smażonymi i mocno doprawionymi. Na dobre trawienie, a wiec i samopoczucie, lepsze będzie przygotowanie dań gotowanych, duszonych i pieczonych. Zamiast ostrych przypraw – dosyp majeranku, bazylii, tymianku, czyli ziół. To zdrowe i korzystne zarówno dla ciebie, jak i twojego dziecka.