Zdrowa dieta na zdrowe trawienie!

Zdrowa dieta na zdrowe trawienie!

Wspaniałe samopoczucie zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest trawienie. Nie zdajemy sobie sprawy, jakie znaczenie dla naszej codziennej aktywności ma właściwe potraktowanie własnego przewodu pokarmowego. A warto przypomnieć, że od niego zależy nasze zdrowie fizyczne i psychiczne! Z pewnością każdy przeżywał stresy związane z egzaminami, pierwszą pracą, czy życiem uczuciowym. W trudnych chwilach dawał o sobie znać nasz przewód pokarmowy, a ściślej mówiąc – jelita. Ból brzucha, nudności, biegunko – to nic innego, jak reakcje psychiczne na przeżywane emocje. Zdrowie fizyczne również zależy od pracy przewodu pokarmowego. Pierwsze objawy chorób zaczynają się zwykle od zakłóceń w pracy jelit. Wygląd skóry, włosów, paznokci, właściwe trawienie – są związane z odpowiednią dietą. Jesteś tym – co jesz. Serotonina, czyli hormon szczęścia, powstaje właśnie w jelitach. Jak to się dzieje? Tryptofan, z którego powstaje serotonina, to aminokwas dostarczany naszemu organizmowi razem z pokarmem – z mięsem, rybami, jajami, nabiałem i ziarnami. Kiedy nie zadbamy o właściwą dietę, spada poziom serotoniny, a wraz z nią dobry humor. Stąd depresje, bezsenność, podenerwowanie. Skoro wiec tak istotną sprawą dla funkcjonowania jelit jest dieta, zadbajmy o to, by dostarczyć naszemu organizmowi potrzebnych składników pokarmowych.

Twoje jelita to lubią

Twój posiłek powinien zawierać świeże warzywa. Nie zapomnij o kefirze, kiszonej kapuście i ogórkach – wpływają korzystnie na pracę jelit. Zawarte w nich probiotyki regulują ich właściwą pracę. Dieta lekka, łatwostrawna nie jest przeznaczona jedynie dla osób chorych. Twój przewód pokarmowy odwdzięczy się dobrym samopoczuciem, kiedy nie będzie musiał trawić tłustych, smażonych potraw! Jeśli chcesz zachować zdrowie jelit – pij wodę mineralną, przynajmniej 1,5 litra dziennie. Spożywanie kwasów tłuszczowych omega-3 (ryby) i świeżych olejów – lnianego, kokosowego – dostarczy substancji o działaniu przeciwzapalnym. Posiłki jedz wolno, dokładnie przeżuwając pokarm. Nie jedz przed snem. Koszmary senne lub bezsenność często są skutkiem spożywania posiłków w późnych godzinach wieczornych.

Niekorzystne dla jelit

Wszelkie fast foody, wysoka zawartość tłuszczów w posiłkach to główni winowajcy złej pracy układu pokarmowego. Zła dieta odbija się na zdrowiu i wyglądzie. Otyłość, kłopoty ze sprawnym poruszaniem się, a także zaburzenia snu, stany depresyjne i zła praca wszystkich wewnętrznych narządów, są następstwem spożywania śmieciowego jedzenia. Jeśli dołożyć do tego duże ilości słodyczy i wielu produktów zawierających gluten – fundujemy sobie częste bóle głowy, dolegliwości żołądkowe, zaburzenia w pracy flory przewodu pokarmowego, kiedy niekorzystnych bakterii jest więcej, niż tych, działających dla zdrowia i dobrego trawienia. Niekorzystnie na pracę jelit wpływają także używki – alkohole, papierosy, nadmierne ilości kawy, mocna herbata, narkotyki. Zażywanie leków, zwłaszcza antybiotyków, leków przeciwzapalnych i antykoncepcyjnych – również nie służy bezpieczeństwu jelit, chociaż ich zastosowanie ma swoje uzasadnienie zdrowotne. Podobnie rzecz ma się z chemioterapią lub leczeniem hormonalnym. W miarę możliwości unikajmy konserwantów (czytanie ulotek na opakowaniach!) i kupujmy warzywa i owoce ze sprawdzonych źródeł, aby uniknąć produktów nawożonych, pryskanych środkami chemicznymi – chociaż ekologiczna żywność jest nieco droższa, z pewnością wpłynie korzystnie na nasze zdrowie. Nie zapominajmy o ruchu. Ćwiczenia fizyczne, spacery, taniec, jazda na rowerze, pływanie, itp. aktywność, wpłyną pozytywnie na trawienie i sprawią, że szybciej poradzimy sobie ze stresem.

 A to ziółka!

Jesienne zmęczenie, przeziębienia, ogólne rozbicie, bóle głowy, ból brzucha i absolutna niechęć do wszelkiej aktywności, to znaki, że trzeba przyjrzeć się swojemu zdrowiu i stylowi życia. Zanim sięgniesz po antybiotyki przypisane przez lekarza, wsłuchaj się w swój organizm i spróbuj naturalnej medycyny, tej, którą od wieków stosowały nasze babcie i prababcie. Cześć kobiet odkryło już cudowne działanie ziół, uprawiając je nawet na parapetach okien i na balkonach. Takie domowe ogródki dostarczają zdrowych roślin, a przy tym mają wielki walor estetyczny. Każde pomieszczenie, w którym postawimy pachnące ziołami doniczki, zyska na urodzie i oryginalności. Oto najpopularniejsze zioła, po które warto sięgnąć, gdy dopadną nas dolegliwości trawienne.

  • Dziurawiec jest roślinką doskonałą, gdy dokuczają nam kolki i bóle brzucha. Działa rozkurczająco i reguluje pracę dróg żółciowych.

  • Rumianek przyniesie ulgę, gdy potrzebujemy środka przeciwzapalnego. Łagodzi objawy niestrawności, po nim przestanie boleć brzuch i znikną wzdęcia. Polecany nawet dzieciom.

  • Nasiona lnu mają właściwości „smarujące”. Pokryją przewód pokarmowy korzystnym śluzem, łagodząc podrażnienia jego delikatnych ścianek.

  • Czarna jagoda, czyli borówka czernica wyleczy cię z biegunki.

  • Mięta pieprzowa zapobiegnie wzdęciom i ułatwi trawienie. Jest również pomocna przy migrenach i nerwobólach. Dziewczęta, które cierpią na mocne bóle menstruacyjne, powinny pić herbatę z miętą – działa rozkurczająco. Ponad to mięta wzbogaci smak wielu potraw i deserów. No i ten piękny zapach!

  • Nasiona kopru włoskiego pobudzają pracę układu pokarmowego, rozkurczają jelita i zapobiegają wzdęciom. Podobne działanie ma kminek.

  • Waleriana, czyli kozłek lekarski, ma działanie uspokajające. Reguluje przepływanie żółci do dwunastnicy.

  • Tymianek pobudza wydzielanie soków żołądkowych. Ma właściwości odkażające, dlatego stosuje się go do płukania jamy ustnej i gardła. Sprawdzi się także jako doskonała przyprawa do dań mięsnych.

  • Rozmaryn ma działanie moczopędne i żółciopędne. W kuchni jest stosowany do potraw rybnych, a dodany do tłustych potraw – zapobiegnie złemu samopoczuciu.

  • Bazylia jest chyba najsłynniejszym ziółkiem naszych czasów. Swoją popularność zawdzięcza potrawom włoskim – sałatkom z pomidorami, pizzy, do której jest obowiązkowym dodatkiem, spaghetti, pesto, mozzarelli…Doskonale komponuje się również z innymi warzywami. Doskonale wpływa na dobre trawienie, a przy tym na lepszy nastrój i spokojny sen.

Jak uprawiać?

  1. Przygotuj średniej wielkości doniczki, z otworami na spodzie.

  2. Nasyp 2 cm żwirku – będzie doskonałym drenażem. Dzięki niemu korzenie roślin będą miały dostęp powietrza. Potem nasyp ziemi, umieść w doniczkach sadzonki ziół i postaw doniczki w dobrze naświetlonym miejscu.

  3. Zioła nie lubią, aby je zalewano, dlatego podlewaj z umiarem – najlepiej rano, a w czasie upałów, rano i wieczorem.

  4. Gałązki ziół trzeba przycinać, aby ładnie się rozkrzewiały i dawały duże zbiory. Robimy to od góry, dzięki czemu pobudzimy roślinki do wypuszczania bocznych pędów.

Hodowanie ziół przyniesie wielką satysfakcję. Nie są ani trudne w uprawie, ani wymagające. Dzięki domowemu ogródkowi będziemy mieli pod ręka doskonałe przyprawy, które urozmaicą kuchnię. W razie dolegliwości trawiennych – sprawdzą się ich zdrowotne właściwości. Poza tym uroda i piękny zapach ziół wpłyną na dobre samopoczucie i doznania estetyczne. A wszystkie zalety domowego zielnika są również wyznacznikami ekologicznego stylu życia – dla naszego zdrowia i urody.

Soku mi nalejcie!

W opinii dietetyków soki warzywne i owocowe mają korzystniejsze działanie na zdrowie naszego organizmu, niż jedzenie surowych warzyw i owoców. Dlaczego? Witaminy, enzymy i mikroelementy, które stanowią o ich wartości, lepiej są przyswajane w postaci soku. Jeśli porównamy czas potrzebny na strawienie tych produktów, okaże się, że surowe owoce potrzebują około pięciu godzin, podczas gdy sok trawiony jest przez kwadrans. Podobnie wygląda sprawa przyswajalności składników odżywczych. Pijąc soki, wykorzystujemy około 68% wartościowych substancji. Jedząc surowe owoce – jedynie 17%.

Jak przygotować sok?

Można to zrobić w sokowirówce lub w wyciskarce. Sokowirówka uczyni to szybko i otrzymamy gotowy sok w kilka sekund. Jednak prawdziwi smakosze cenią sobie wyciskarki, które wprawdzie działają na wolniejszych obrotach, ale pozwalają uzyskać soki bogatsze w enzymy, minerały i błonnik, ze względu na większą zawiesistość. Wyciskajmy wiec soki zarówno z twardych warzyw korzeniowych – marchewki, pietruszki, selera, z owoców, z ziół i warzyw liściastych.

Oto recepta na smaczny i zdrowy sok:

  • Przygotuj marchewki, buraki i jabłka – w ilości zależnej od apetytu!

  • Umyj warzywa i owoce, podziel na mniejsze cząstki i rzuć do sokowirówki lub wyciskarki.

  • Po chwili, gdy sok będzie gotowy, przelej do wysokich szklanek.

  • 100 g soku zawiera jedynie 34 kcal, a wiec oprócz walorów zdrowotnych i smakowych – zadbasz także o piękną sylwetkę.

Dlaczego warto pić soki?

Doskonale regenerują organizm po wysiłku. Dostarczają substancji odżywczych w okresie rekonwalescencji.

  • Sok z buraka zawiera kwas foliowy i żelazo, co ma korzystny wpływ na procesy krwiotwórcze. Ponad to wzmacnia organizm, dlatego zalecany jest również kobietom oczekującym dziecka.

  • Sok z marchewki bogaty jest w beta-karoten i witaminę A. Dzięki piciu tego smacznego napoju, zapewnicie swojej skórze młody i piękny wygląd. Poprawa kolorytu skóry, skutec zna walka z wolnymi rodnikami, odpowiedzialnymi za starzenie się skóry, to tylko niektóre zalety marchewki. Obecność witaminy A wpływa na poprawienie naszego wzroku.

  • Sok z jabłek to obecność pektyn. Mają one dobroczynny wpływ na pracę jelit i trawienie środków spożywczych. Spożywanie jabłek pod każdą postacią, pomaga w odtruwaniu organizmu. Jabłka pomogą również obniżyć poziom szkodliwego cholesterolu. Potas i żelazo mają wpływ na odkwaszanie organizmu, a witamina C sprzyja wchłanianiu żelaza do krwi.

  • Sok z malin jest bogatym źródłem witamin, żelaza, miedzi i kwasu foliowego. Dobroczynne właściwości soku docenia zwłaszcza osoby przeziębione, bowiem dodany do herbatki – rozgrzewa i wzmacnia. Kobiety w ciąży również sięgną po ten sok, ze względu na obecność krwiotwórczego żelaza.

  • Sok ogórkowy odkwasza organizm. Warto przygotować orzeźwiający i zdrowy koktajl z dodatkiem zielonej pietruszki. Dla urozmaicenia można dodać jogurt, łyżeczkę miodu, kilka kropel soku z cytryny. Prawdziwa bomba witaminowa!

  • Sok pomarańczowy zawiera dużą dawkę witaminy C. Ma dobroczynny wpływ na skórę, niszcząc wolne rodniki oraz działanie przeciwnowotworowe. Obniża ciśnienie krwi, zapobiega zaparciom i, dodatkowo, odkwasza organizm.

  • Sok z banana pozwala dostarczyć organizmowi potas i kwasy tłuszczowe. Osoby cierpiące na stany depresyjne, odnajdą w nim tryptofan, z którego powstaje hormon szczęścia – serotonina. Banany wzmacniają ścianki przewodu pokarmowego i regenerują śluzówkę żołądka.

  • Sok z natki pietruszki pokryje dzienne zapotrzebowanie na większość witamin i minerałów – zawiera potas, wapń, magnez, żelazo, kwas foliowy, witaminy: PP, A, C, K, E, B i D. Pomaga w pozbyciu się obrzęków i poprawia nastrój. Natka pietruszki jest doskonałym uzupełnieniem większości koktajli warzywnych i owocowych.